Familiebedrijf Damen werd opgericht in 1927. “Inmiddels zijn we bijna koninklijk”, aldus Siem Ketting, Category Manager bij Damen. “We begonnen in Hardinxveld en verhuisden eind jaren zestig naar Gorinchem, waar we in eerste instantie alleen kleine sleep- en patrouilleboten bouwden. Tegenwoordig maakt Damen jaarlijks tussen de 150 en 200 schepen, van klein tot groot en voor vrijwel elke toepassing.”
In hun werkveld is kwaliteit en performance extra belangrijk. Om dat te waarborgen worden bepaalde onderdelen van hun schepen uitgevoerd in aluminium of roestvrij staal. Siem: “Ik maak afspraken met leveranciers van deze componenten wat betreft kwaliteit, prijs en levertijd. Een leverancier waar we al jaren mee samenwerken is Van der Giessen Maritiem.”
De maritieme sector is soms net zo onvoorspelbaar als de zee zelf. “Binnen de scheepsbouw we toch een andere technische oplossing nodig hebben. Dan moet er snel geschakeld worden. Op het moment dat we Van der Giessen daarvoor bellen, zijn ze direct enthousiast. Ze kijken dan met ons mee om het samen zo goed en snel mogelijk op te lossen.”
Er komt gelijk een voorbeeld bij hem op. “Soms hebben we een idee, maar weten we nog niet hoe we het moeten uitvoeren. Zo wilden we twee jaar geleden stoelen voor aan boord van onze veerboten. Het liefst in een rvs-uitvoering, maar het budget was een probleem. We vroegen Van der Giessen Maritiem om ons daarbij te helpen.”
Voordat ze startten, maakten ze daar samen goede afspraken over. “Eigenlijk was het een soort experiment”, begint Siem. “Voor hen was er ook veel onzeker en daardoor hebben ze mee-geïnvesteerd in die eerste opdracht. Het was echt een gezamenlijk ontwerp. Wij hadden het idee en zij gingen toen aan de slag met de vraag: hoe kunnen we dit zo efficiënt mogelijk produceren? Gelukkig lukte dat binnen ons budget. Het was erg fijn dat ze daarin scheepstypes toepassen.”
Ook als het op bestaande ontwerpen aankomt, denken de engineers van Van der Giessen Maritiem graag mee. “Als we een tekening naar ze opsturen, krijgen we wel eens advies terug”, zegt Siem. “Ze delen hoe het onderdeel makkelijker of efficiënter te produceren valt. Dat zet onze eigen engineers wel eens aan het denken. Soms worden die adviezen ook overgenomen in de standaardontwerpen voor onze schepen. Kortom: het is erg welkom dat ze zo flexibel zijn en goed met ons meedenken. En ook nog binnen markconforme prijzen.”